Friday, December 23, 2011

Tandas OKU

Tadi, untuk kesekian kalinya aku guna tandas OKU melepaskan hajat. Bermacam-macam hajat. Hajat kecik, hajat besar. Hajat cair, hajat pepejal. Owhh.. perlukah mendetailkan bentuk hajat sedemikian rupa? Berbalik pada tandas OKU tadi, nak basuh mukapun aku guna tandas OKU. Tak pernah gagal. Atau sekadar nak pi sengih-sengih tengok kalau ada serpihan cabai di celah-celah gigi, pun tandas OKU jugak tempat aku tuju. Sebab dalam situ, cerminnya bukan setakat hang buleh suluh gigi, suluh kaki pun lepas sebab memang besar.

Aku bukan saja-saja nak guna kemudahan untuk OKU ini. Nampak seperti mementingkan diri sendirikan ? Tapi percayalah, tandas OKU yang aku selalu guna tu memang tak ada orang OKU yang akan guna kalau aku tak guna. Jadi buat apa membazirkan ? Lagipun kat level tempat aku bekerja ni, memang tak ada yang OKU, melainkan aku je yang selalu memanfaatkan kemudahan yang ada. Aku tak pun rasa bersalah kerana tidak pernahpun sewaktu aku menggunakan tandas OKU ni tetiba ada insan OKU kat luar yang tengah hijau muka menunggu giliran unntuk melangsaikan hajatnya.

Aku dah lama berkecimpung dalam bidang menggunakan tandas OKU ni. Sejak 2006. Lama gila kan. Tapi percayalah, kat pejabat ni saja aku gigih menjadi orang normal yang menggunakan tandas OKU. Kat luar aku jadi orang normal yang tidak menggunakan tandas OKU. Kenapa ? Kalau aku cerita, aku rasa korangpun lepas ni pasti akan gunakan tandas OKU. Hahahaha !

Ceritanya macam ni. Kat tempat aku kerja ni. Ruangnya sebesar-besar alam. Kalo di aras lain buleh dihuni oleh berpuluh-puluh orang, kat sini cuma ada 12 orang. Tandas yang ada sama macam tandas untuk kemudahan berpuluh-puluh orang tadi. Jadi, pada satu petang waktu-waktu nak balik dah lebih kurang time macam ni la kui 4 macam tu ada kakak bilik sebelah, Kak Rose ( memang nama sebenar) cakap petang tu mahu tumpang aku balik rumah sama-sama. Akupun iya-iyakan, nanti nak gerak aku tepon dia. Pastu dalam jam 5 dekat-dekat nak balik akupun pegi la tandas bukan OKU, jengah masuk tengok Kak Rose tengah basuh tangan kat sinki. Muka tunduk. Aku hai kan Kak Rose, dia diam saja. Takdak respon.

“Gaduh dengan laki kot…” syak aku dalam hati.

Hahaha. Kejam kan aku ? Busuk hati membuat tuduhan palsu. Tak apalah, terus aku buat urusan aku. Lepas siap, aku keluar dari tandas eh ada lagi Kak Rose, masih lagi membasuh tangan kat sinki tak sudah-sudah. Rajin bebeno Kak Rose main air.

“Jadi ke balik dengan Naja ?” tanya aku pada Kak Rose.

Kak Rose diam. Aku berdiri membelakangkan dia menanti jawapan. Terus sengap. Okey, mungkin Kak Rose tak dengar soalan aku tadi maka dengan sukarela akupun ulang lagi sekali soalan. Dan terus diam. Hati aku meronta-ronta (meronta kau, novel sangat ayatku..) nak cuit bahu Kak Rose. Kak Rose ni ralit apakah, tak pernah tengok air kot. Lagi sekali aku membuat tuduhan melulu tanpa usul periksa. Aku mengubah gaya soalan,

“Eh Kak Rose nanti jam 5.15 Naja nak gerak, Kak Rose datang kat bilik Naja ye… ??”.

Sekonyong-konyongnyer, Kak Rose pun mengalihkan wajah dia memandang aku. Tetiba nampak taring.. darah menitis-nitis……

Hahahahhahahahahah.. seram ke ? Aku tipu. Tu la, sapa suruh banyak sangat tengok citer hantu. Hantu Bonceng la, Kubur Berasap la.. okey, sambung cerita ya anak-anak !

Kak Rose beralih tengok aku, wajah dia normal. Sumpah! Aku menantikan jawapan. Tangannya masih lagi dibasuh.

“Kak Rose tak jadi la balik dengan Naja. Kak Rose nak tunggu mayat… “ antara dengar dengan tidak suara Kak Rose.

“Nanti sapa amik? Kak Rose nak balik dengan sapa ? “ soalku bertubi-tubi. Soalan khidmat masyarakat. Aku prihatin.

“Nanti abang datang amik… takpala Naja balik la, Kak Rose nak tunggu mayat” jawap Kak Rose, pandangan matanya kosong.

Akupun, sebab kekangan masa tak tunggu tanya apa-apa dah. Yang penting, Kak Rose balik nanti ada yang ambilkan. Mayat sapa pun aku tak tanya. Kejamnya aku.

Dan pada jam 6.30 hari yang sama, aku kat umah. Tengah berehat-rehat tengok cerita Cina kat TV2. Tetiba henpon berbunyi.. eh Kak Rose?

“Heloooo… ?”

“Naja, kat mana ? Kak Rose punya la dok tunggu-tunggu Naja tak call pun Kak Rose ! “

“Eh, Kak Rose kat mana ?”

“Kat pejabatla, kan tadi nak tumpang Naja balik sama-sama”

‘Eh.. ehhh, tadi Kak Rose kata taknak balik dulu. Nak tunggu mayat..” okey masa ni baru aku terasa pelik.. mayat sapa ? Apasal awal-awal tadi masa Kak Rose sebut nak tunggu mayat kat dalam tandas tu aku tak rasa pelik apa-apa ?

“Bila Kak Rose kata tak nak balik dengan Naja ?”

“Tadi kat toilet… ??”

“Ishhhh, merepek je Naja ni. Masa bila pulak jumpa Naja kat toilet. Kak Rose tak pi toiletpun petang ni.. dok dalam bilik je tunggu Naja call nak balik sama-sama”

“Laaa Kak Rose, bla bla bla bla.. “ aku menceritakan kronologi pertemuan dan perbualan kami dalam tandas belakang.

“Ya Allah, sapa pulak yang Naja jumpa tu? Takpa Kak Rose amik bas je balik. Kita jumpa esok…”

Sungguh aku terasa bersalah kerana meninggalkan Kak Rose tapi bukan salah aku kerana ‘Kak Rose’ sendiri cakap dia taknak balik lagi. Dan, sejak dari kejadian itulah aku tak pernah lagi guna tandas ramai-ramai kerana tandas tu ada banyak bilik. Daya imajinasi akupun buleh tahan tingginya. Aku takut aku terjumpa lagi ‘Kak Rose’. Aku rela guna tandas OKU, walaupun agak kurang bermoral perbuatanku. Sesungguhnya aku trauma !

Okey, sesungguhnya entry ini menjawab kutukan dua makcik cleaner kat opis aku tadi yang tengah mengata aku guna tandas OKU. Walopun makcik-makcik cleaner tu tak baca blog aku tapi manalah tahu aura-aura jawapan aku ni mentusuk ke dasar hati mereka. Hahaha. Makcik, kalau nak mengutukpun jangan la tepi tandas OKU yang aku tengah guna. Pegi la kutuk kat tempat lain yang aku tak dengar. Tega betul hati makcik berdua ! Entry ni jua dipanggil entry membela diri sendiri.

7 comments:

Fuuhhhh la la ..... said...

naja... kalo le makcik berdua tu baca blog ko... agaknya dia pun takmo masuk tandas yg bukan OKU tu..... seram le .... tandas belah mana nih? k.nora pung kadang2 terjah gak kat tandas atas tu kalo kt bawah nih sesak2

Naja said...

tandas belah kak erah... naja tak masuk dah tandas tu setart dari hari tu.. kecuali kalo tengahari dan terdesak ok la. hihihi

Fuuhhhh la la ..... said...

toilet tengah ek? ingatkan belah k.ros nun.....

cikpia said...

makcik tu ngumpat kuat2 sebab ingat ko OKU, cacat pendengaran kot. he he.....

ok, sumpah aku seram nak tdo malam ni.

Mya said...

hantu kak rose balik toilet.
hu hu hu..

Lizzie Yasmin said...

mayat yang dimaksud kan tue panggilan tuk suami dia ke? huhuhu.. dia tunggu mayat sapa? seram kot..

Naja said...

Cik Pia - mungkin betui dia tuduh aku cacat pendengaran.. hahaha lawak !

Mya - hantu sapapun balik, memang seram.. huhu

Lizzie - Tiada mayat sapa-sapa, tapi pada hari yang sama, iaitu malamnya kebetulan ada sorang kat tempat kerja ni meninggal kerana eksiden. Tapi meninggal pada jam 8. 3 jam selepas 'dia' cakap nak tunggu mayat. Seram tak ?