Thursday, August 4, 2011

Kenangan di Seri Kenangan...

Minggu lepas aku berkursus di Sungai Petani. Kursus Pembangunan Sahsiah tajuknya. Dalam salah satu agenda kursus tu ada lawatan ke Rumah Seri Kenangan, mungkin mau menimbulkan keinsafan dalam diri peserta-peserta bahawa dalam hidup kita ini, akan ada macam-macam benda yang kita tak sangka yang mungkin akan terjadi. Pendek kata langit tidak selalu cerah, makanya bersiapsiagalah kita dari sekarang..

Kat sini macam-macam orang yang ditemui. Ada yang berusia selewat 96 tahun, ditinggal sepi tanpa kasih sayang anak-anak. Ada yang anaknya sampai 10 orang tapi bila semua sudah berjaya, tega pulak hantar ibu yang sudah uzur ke situ dengan alasan tak mampu nak jaga sebab ibu uzur, padahal anak-anak semua senang belaka. Ada yang jadi profesor, doktor, orang besar-besar dalam ATM tapi sorangpun tak mampu nak menggajikan pembantu untuk menjaga kebajikan ibu misalnya. Berapalah sangat semua tu kalo nak dibandingkan dengan pengorbanan ibu dan ayah membesarkan… Adushhh, aku tak tau nak cerita cemana sebab masih terpengaruh dengan rasa sayu mencengkam jiwa bila berada di sana.. jadi marilah layan gegambar saja. Gambar yang mezahirkan seribu makna.

Dan owh rupa-rupanya, penyakit meninggalkan mak pak kat rumah kebajikan ni adalah penyakit semua bangsa. Tapi yang paling ramai ialah Melayu Islam ! Sadis….




Katil tempat tidur

Makan ramai-ramai di Dewan Makan


Sendiri.. sepi


Rehat-rehat.. merindui anak-anak yang tak kunjung tiba


Penghulu Kursus, abang Jamil.. calon anak mithali sepanjang zaman


Tok Chik, umur 86 tahun. Sebatang kara. Suami meninggal. Anak-anak pun meninggal.


Tiada suara, tiada deria…





Wajah-wajah sepi dan terpinggir

1 comment:

Fuuhhhh la la ..... said...

najaaaaaaaaaaaa.............. sedih nya tengok gambar2 pakcik dan makcik tu, tingat kat mak n abah kat ipoh..... sayangilah parents kita seadanya dan jagalah mereka selagi hayat kita di dunia ini...

sob..sob..sob..