Thursday, December 15, 2011

Krisis Identiti

Okeh, entah menepati tajuk atau tidak cerita kali ini. Tapi kalo bagi aku memang krisis gak la, walopun tak hebat mana krisisnya. Kisahnya begini.

Seminggu lepas Rumaisa belek majalah dia terjumpa gambar Doraemon, terus cepat-cepat bagitau aku

“Mak.. ni adik Rasyid !”

“ Tu bukan Rasyid, itu adalah Doraemon… kartun tu !”.

Selepas memberi sedikit penerangan dan penegasan bahawa Doraemon itu bukan Rasyid dan Rasyid itupun haruslah bukan Doraemon, aku rasa penerangan aku setel kat situ. Tiada isu berbangkit dah. Ok lega.

Tetapi.. ha tetapi, pagi tadi masa dalam bilik lepas solat masa Rasyid dok punggah-punggah satu beg yang aku sengaja simpan semua jenis beg kertas tetiba dia ada terjumpa satu beg kertas bertemakan kartun Doraemon. Terus laju lari-lari bawak beg kertas tu kat aku dan tunjuk tersengih-tersengih. Dengan muka keterujaan Rasyid cakap,

“Makkkkk.. ni Lasetttttt ! Hahahaha.. mak, Lasett ni.. Laset baju biluuuu (Rasyid berbaju biru)” teruja sepenuh hati, ketawa besar-besar.

Bangga barangkali ‘dirinya’ terpampang kat beg kertas.

“Tu bukan adik laaaa , tu Doraemon !”

Harusla aku menyanggah. Bila masa aku beranak kuaq Doraemon?

Rasyid hentak-hentak kaki mempertahankan kartun itu adalah dirinya dan jerit panggil kakak. Rumaisa yang sungguh tebal sifat kakak-kakaknya sejak akhir-akhir ini pun datang terus mempertahankan adiknya

“ Tu adik Rasyid !” tegas. Muka keras.

Selepas membuat ayat penegasan, dua beradik itupun sama-sama puas ati. Terus lari keluar sambung tengok BBTV. Pasrah, memang anak-anak ku sedang mengalami krisis identiti. Rumaisa sedang merasakan adiknya dan Doraemon adalah makhluk yang sama, dan Rasyid lagi kritikal.. merasakan Doraemon itu adalah dirinya. Dalam diam agaknya entah bila Rumaisa menanam ideologi salah dalam kepala Rasyid. Mungkin sejak dari kecil dulu masa berpantangkan Rasyid dia pernah cakap Rasyid tu ‘nonenon’… dan terbawa-bawak sampai sekarang tapi aku tak sangka benda ni berpanjangan.

Mak migraine !

Pick kat bawah sebagai perbandingan… sama ker ?? He he he











5 comments:

intan mansor said...

haruslah tak sama !! anak akk lg comel kot...
lau tak caya tgk kat perot anak akk ade tak poket yg leh kuar macam2 tu...adoiiii...betol2 krisis ni

Naja said...

Doraemon pun comel jugak..

Fuuhhhh la la ..... said...

sah tidak sama.... ngeh3....

cikpia said...

kalau aku kata sama bulat, kena saman tak???? he he.....

Naja said...

Kak Nora - harus tak sama !

CikPia - bulat tu genetik.. hahaha