Tuesday, December 13, 2011

Ulasan filem Ombak Rindu


Aku tengok filem ini pada hari kedua ditayangkan di GSC Alamanda. Tengok pada malam hari. Kerusi sampai ke barisan hadapan penuh. Ada rombongan makcik-makcik yang ku kira sebaya aruah tok aku pun berbaris membeli tiket untuk filem ini. Aku beli sehari sebelumnya. Kalo tidak harus melenggak kat barisan paling hadapan. Okeh, filem Ombak Rindu mengisahkan Izzah, anak nelayan yang kematian ibu bapanya, dikhabarkan hilang di laut. Tinggal dengan pakciknya bernama Taha yang akhirnya menjual Izzah kepada bapak ayam untuk dilacurkan. Tetapi diselamatkan oleh Hariz, pelanggannya yang pertama. Bukan diselamatkan pun sebenarnya, tetapi telah dirogol oleh Hariz. Izzah merayu kepada Hariz supaya dia diselamatkan dari terus dilacurkan. Mungkin simpati atau mungkin terkedu tengok Izzah anak nelayan berasal dari kampung berwajah Pan Asia, maka Hariz membawa balik Izzah ke rumahnya untuk dijadikan perempuan simpanan.

Izzah dikahwini Hariz setelah Izzah berjanji untuk tidak menuntut sebarang haknya sebagai seorang isteri. Perkahwinan untuk menghalalkan hubungan seks semata-mata ? Terpulang kepada bagaimana anda menerimanya.

Cerita ini bagi aku agak kekurangan bila Maya Karin menjadi heroinnya. Penjiwaan dan penghayatan Maya Karin terhadap watak Izzah yang dilakonkannya memang tidak dinafikan superb. Tetapi, lenggok bahasa Izzah dalam cerita ini seperti agak janggal dan kedengaran canggung untuk menzahirkan watak seorang gadis kampung. Lagi satu wajah Pan Asianya memang takleh blah. Adakah anak nelayan di kampung yang berwajah Pan Asia ? Hmmmm.. ok, mari bersangka baik sajalah.. mungkin ayah Izzah adalah nelayan yang berasal usul dari negara Kesatuan Eropah (EU) atau sekurang-kurangnya seperti kumpulan lima nelayan yang mencari rezeki di Laut Bering seperti dalam The Deadliest Catch itu yang bertemu jodoh dengan nelayan wanita tempatan maka lahirlah Izzah dalam versi Maya Karin. Untuk bersangka baik, perlukah ada penerangan yang melalut-lalut ? Peminat filem Ombak Rindu janganlah marah, ulasan ini semata-mata dari perspektif seorang aku.

Cerita ini aku bagi 3 bintang, dan kesimpulannya tidak menghiburkan. Mana mungkin aku terhibur dengan kisah penderitaan orang lain.


5 comments:

Fuuhhhh la la ..... said...
This comment has been removed by the author.
Naja said...

kakNora.. nape rimuf pula ?? teruskan komenan anda.. saya tiada masalah membacanya. hehehee

intan mansor said...

well tak pyh tunggu kak naja ulas pon sy tetap tak hingin nak tgk..maya karin mmg tak reti sebut bahasa melayu dgn baek..dlm cerita pontianak sundal mlm tu pon da tau...tq for de post..nice comment

aNa said...

ye, saya setuju k.naja..try bagi pelakon yang muka ala2 kampung dan cakap melayu pun elok je...baru meletop..

amykimi said...

aku xdak prahsaan nak tgk citer ni pun dan slps mbaca ulasan hg teruih cancel nak tgk heheh