Friday, June 13, 2014

Perkara random tentang bibik



Masa mula-mula ambil Sumini bekerja dengan kami, ada beberapa perkara yang telah dibincang dan dipersetujui bersama, secara lisan.

Antaranya cuti  beliau ialah sebanyak dua hari  dalam sebulan.  Setahun ada 12 bulan maknanya cuti tahunan beliau ialah 24 hari.  Sikit lagi nak sama dengan cuti tahunan aku iaitu 30 hari dan EnWTT 35 hari.  Ok takdak kena mengenapun cuti tahunan kami laki bini dan cuti Sumini.  Cuti tahunan beliau akan digunakan oleh Sumini dalam cara yang beliau mau.  Setakat ni belum lagipun diguna cuti tahunan itu kecuali satu hari,  selepas aku mendaftar beliau untuk kelas membuat roti.  Kelas buat roti tu pun tak lama dalam tiga jam macam tu saja.  Tak cukup seharipun, tapi sebab aku yang bayar maka dikira sehari tolak cuti tahunan.  Hahaha.  Majikan kategori kejam tapi masih berhati perut gitu. Dalam hati ada taman + semak samun kaedahnya.

Dalam perbincangan bersama juga kami telah bersetuju menetapkan bahawa sekiranya Sumini tidak mengambil cuti rehatnya itu, kami akan bayar beliau sekali ganda dari gaji sekarang.  Macam sekarang contohnya gaji beliau RM800 sebulan, jadi gaji harian semasa cuti (tapi tidak bercuti) beliau lebih kurang RM26.70 X 2 X 23 hari cuti = RM1228.20 (gaji cuti) Betul ke aku kira ni ? Matematik aku memang lemah tapi EnWTT kata bab duit ringgit aku memang cekap.  Lebih cekap daripada Menteri Kewangan 2. Hahahaha. Laserrrr abam !

Aku tulis ni sebagai peringatan untuk diri sendiri kerana ada ramai saksi, hangpalah tolong jadi saksi bila sampai masanya jangan buat-buat lupa.  Aruah pak aku pernah berpesan… selalu pesan semasa hayatnya, guna tenaga orang jangan liat bayar.  Jangan pula sesekali tak bayar.  Tak halal rezeki kami kalau dok tangguh bayar penat lelah orang.  Nanti ada cabang-cabang rezeki kita tersekat tanpa disedari.  Berat juga jadi majikan ni ya, tu baru sorang pekerja. Culas sikit jer semua akan dipersoal di sini dan di sana. 

Kat bawah ni aku nak letak gambar hasil adunan Sumini selepas beberapa kali mempratikkan ilmu daripada kelas membuat roti dan donat yang dihadirinya sebelum ini.  "Aku memang suka memasak.. emangnya memasak itu hobiku. Menjadi kecintaanku" kata-kata Sumini terngiang di telinga, sambil berharap satu hari nanti aku mampu menuturkan kata-kata yang sama. Ngehngehngeh...



  

No comments: