Tuesday, December 16, 2008

Kasih Sepanjang Hayat

* Emak Ayu sedang bersiap2 untuk mengelap badan Pakcik Suberi

*" Meh.. lap kepala bagi sejuk sikit... nanti buleh tido nyenyak"


Hari Sabtu baru2 ni... aku mengambil peluang melawat ayah Ayu di wad ccu, HUKM kerana diserang sakit jantung. Rupa2nya sudah 5 hari ayah Ayu di sana tp Ayu baru berkesempatan mewar2kan kepada kawan2 kerana sibuk @ kalut dengan kerja dan urusan2 rumahtangganye. Kesian rasa hati... semoga ayah Ayu cepat sembuh. Umur ayah Ayu dah 78++ centu tapi masih lagi kuat, Alhamdulillah! Aku hepi+gembira+ bersyukur bila tengok orang2 yg dikurniakan usia lanjut ini.. bukan apa, peluang untuk anak2 membalas jasa.. memanjakan ibu bapa mereka terbentang di depan mata. Bukan semua orang dapat peluang begitu.. jadi kepada anak2 yang masih mempunyai ibu bapa.. kasihi dan bantulah mereka sepuas-puasnya sementara kita masih berpeluang. Aku respek kat Ayu, pada pandangan mata aku.. Ayu ada ciri2 anak solehah.. anak yg menjadi kebanggaan ibu ayahnye. Semoga kita semua pun macam tu..

Gambar di atas, emak Ayu tengah mengelapkan badan ayahnye.. masa tu dah jam 1.30 petang lebih kurang. Lihatlah, betapa kasih sayang yang luhur itu tak perlu dizahirkan dengan kata-kata, cukup dengan perbuatan dan pengorbanan.. Tiba-tiba aku teringat kenangan2 semasa emak aku bertunggu tangga di hospital menjaga ayah aku yg sakit.. boleh kata tiga tahun terakhir sebelum ayah aku meninggal dunia, wad hospital sudah menjadi seperti rumah kedua utk mak dan ayah aku..

Bagi aku, kasih sepanjang hayat adalah sebaik-baik ubat untuk meneruskan sisa-sisa kehidupan.. kepada ayah Ayu iaitu Pakcik Suberi, semoga lekas sembuh.

3 comments:

Laxmi said...

Semoga ayah Ayu cepat sembuh dan kembali bersama family tersayang.. :)

TiNiE said...

huhuhu..sedih baca entry hang kali ni naja..aku pun doa moga ayah ayu cepat sembuh...
hang dah baca entry taman ular aku naja?? NAJA-NAJA = cobra

naja said...

sama2 lah kita doakan semoga ayah ayu sembuh dan kembali sihat seperti sediakala.

baca dah tini.... hehhehehe!