Friday, September 4, 2009

Ramadhan Yang Blues...

Lama tak jengah blog aku... selamat berpuasa kepada semua rakan2 muslim. Macam sekejap saja pejam celik pejam celik, sedar2 hari ni dah hari ke 14 kita umat Islam berpuasa. Alhamdulillah, hari ni aku rasa hari aku paling sihat sepanjang dua minggu lepas.. teruk benar kalo tidak. Hampir seminggu datang kerja dgn muka sembab.. mata asyik nak terpejam macam lah kelopak mata disangkut seguni batubata.. tetapi tidak mengantukpun! Dugaan untuk ibu mengandung kot...
Bermula pada 1 Ramadhan hinggalah hari ke 10, aku berpuasa di kampung.. saja balik menemankan emak kerana dia tak berapa sihat, kesan demam chikungunya rupa2nya memang lambat hendak sembuh. Sudah hampir 4 bulan emak aku tak dapat berjalan.. kalopun buleh, dua tiga langkah. Selebihnya emak bergerak dengan kerusi beroda ke sana kemari di dalam rumah menguruskan kerja-kerja harian. Jauh di sudut hati, aku rasa sangat bersalah kerana dalam keadaannya begitu, aku tak dapat meluangkan masa yang cukup banyak untuk membantunya. Pada bulan 6 yang lepas aku mengambil cuti selama 2 minggu, dan 1 minggu lagi pada bulan Ogos untuk balik menemaninya.. namun waktu yang sedikit itu macam tidak mengubah apa2.. cumanya terkesan di wajah emak rasa hepi kerana aku balik, walaupun tidak dilafaz dengan kata2.. naluri aku dapat merasakan.
Sampai masa nak balik sini, macam biasa aku salam dengan emak.. dengan wajah hepi2.. emakpun hepi2 saja.. masuk dlm kereta selepas membye bye emak sehingga wajahnya luput dari pandangan, aku meraung sorang2.. meraung sesungguh2 ati, Rumaisa tengok aku dengan perasaan hairan.. Itulah manifestasi daripada perasaan yang ditahan2.. kerana kalo aku menangis semasa bersalam dengan emak, pastilah dia pun akan menangis juga. Hendak tak hendaklah kenalah aku tunjuk kuat..
Terima kasih kepada Zikri yang memberi greenlight kepada aku untuk balik berpuasa di kampung menemankan emak, terima kasih kerana pengorbanannya sanggup berbuka puasa sorang2 ala kadar sepanjang aku di kampung!

7 comments:

yongshaniza said...

naja...huuuu..sedih plak aku baca..hang sabar arrr...masa itu akan tiba...insyaALLAH...jgn nangis2 lagi ok...jaga cik mai..jaga BB...cup..cupppp

TiNiE said...

naja..sabar sabar..
syukur gak, mak hang dah koi pelan ok...sedih plak aku baca n3 hang hat nih, hang pun jaga diri naa...

alladiin said...

teringat sewaktu saya bujang dulu.. tiap2 malam akan urut kaki arwah emak tanpa jemu2.. Skrg ni terasa rindu betul saat2 mcm tu...

azzaleaarissa said...

salam..
kak naja ngandung ker? Sabar la... Sampai gak masa tu nanti. Mcm Mate lg la. Mak bpk jauh. Balik 6 bulan sekali.huhuhu

naja said...

yong - thanks!
tini - thanks jugak
alladiin - syahdukan bila terkenang
met - yes honey, i'm pregnant.

Laxmi said...

sedih ar naja n3 ko nih... i'll pray for ur mom n ur family my dearest kaz.. semoga mak hang sembuh kembali cergas seperti dulu and everything back to normal..

sumijelly said...

salam ramadhan jugak..
dh nak raya kan..
selamat hari raya gak yek........