Tuesday, October 16, 2012

Bahasa Jiwa Bangsa



Hari tu cikgu kat taska cakap dengan aku, time nak makan bila ditanya kat Rasyid dengan Rumaisa nak sudu ke tidak.. dua-dua geleng kepala taknak.  Tapi bila semua dah start nak makan tetiba kakak angkat tangan bagitau cikgu..

“Cikgu…. Kakak dan Rasyet nak camca!”

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Semalam bawa ke klinik, kedua-duanya mengalami batuk dan selsema berpanjangan. Giliran Rasyid sampai untuk diperiksa.  Doktor letak stetoskop di dada dan belakang.  Siap.  Doktor kata ada bunyi-bunyi sikit dari dalam paru-paru, bagi antibiotic dulu tengok lagi seminggu macam mana.  Lepas tu Doktor mintak Rasyid bukak mulut untuk periksa tekak kalau ada merah atau bengkak-bengkak.  Benda macam kayu aiskrim tapi lebar tu siap diletak di bibir.. Doktor suruh Rasyid bukak mulut.

“Bukak mulut.. buka mulut.. doktor nak cek nih!”

Rasyid terpinga-pinga.  Lagi dikemam mulutnya rapat-rapat.  Mata dia bulat tengok doktor.  Doktor pujuk lagi sekali, masih lagi serupa.  Tetiba baru aku teringat..

“Rasyid.. nganga sket mulut doktor nak tengok!”

Apa lagi terus Rasyid buka mulut luas-luas.  Doktor tergelak…

“Ha tu dia, ibu dia suruh nganga.  Ganasnye ibu Rasyid!”

Kehkehkehkeh!


Mak pak kalo asal Kedah… takdenya nak cakap sudu or bukak mulut. 

3 comments:

Nur Aini said...

saya org perak, ajar ank sebut "ayor"
suami orag kedah sebut "ayaq"
dan hasil nya ank menyebut "ayer" hehe

Naja Naja said...

anak sebutan klasik la jadinye... ayer pun ayer la ain, janji tercapai maksudnye.. hehehee

TiNiE said...

ikutkan sebutan pure kedah is canca.
hikhikhik lawak la depa nih. koi besaq, koi buleh akai.