Wednesday, December 12, 2012

Menyulam cinta di Gunung Jerai


Tajuk sangat ‘ombak rindu’.. sungguh drama-drama.  Sulam la sangat.  Tak kisahla kan nak menyulam cinta ka menanam cinta ka apa.  Takdak sapa nak marah pun sebab pi dengan laki sendiri.  Bukan pi dengan laki orang atau laki bukan siapa-siapa.  Hew hew hew ! Petang-petang gini, cuaca redup.. hujan pula.  Intro pun sedikit gampang ! Padahal singgah sekejap jer pun di situ.  Itupun selepas pergi berurut kat seorang tukang urut muda belia yang aku kenal sejak dari  dalam berpantang Rumaisa.  Nama dia Ina.   Ina ni dok kat taman apantah namanya di belakang Pasaraya Aneka Gurun.    Dia amik upah mengurut murah saja.  RM30 untuk satu badan, dan untuk wanita sahaja.  Sapa-sapa yang mahu mencuba khidmatnya bolehlah pm aku untuk dapatkan nombor henponnya ;)   Bagus sangat, citer Gunung Jerai dah jadi citer tukang urut berkaliber pulak.  Mak memang selalu terkeluar dari landasan.  Ok, memang sengaja aku mempromot khidmat beliau kerana bagi aku memang puas sepenuh hati dengan perkhidmatan yang diberi. 


Mari sambung cerita Gunung Jerai ni.  Ini kali kedua aku pi sana.  Pertama kali masa aku bujang-bujang lagi, pi dengan kawan-kawan sepengajian, berbelas tahun yang lepas iaitu pada tahun 1997 kalau tak silap.  Dalam 10 orang kot kami pi.  Separuh mendaki yakni kawan-kawan yang gagah perkasa, yang lemah lembap macam kitorang ni naik sajalah van yang tersedia kat bawah tu.  Masa tu suasananya agak sunyi, seram-seram sendu.  Yang ada hanyalah pemandangan hijau dengan beberapa pondok  untuk berehat-rehat dan mengambil angin.  Juga terdapat sungai kecil yang airnya pun mengalir sendu.  Sempatlah kami masak nasi berlaukkan sardin dan juga teloq goreng.    Sedap jugak.  Lepas tu dalam pukul 4 petang, kabus tetiba menyelimuti kawasan situ sehingga membatasi penglihatan kami.  Dipengaruhi oleh rasa seram-seram, kamipun bersiap-siap turun awal.


Kali kedua pi ialah baru-baru ni, pada pertengahan bulan lepas.  Aku pi dengan EnWTT. Mula-mula pi kat kaki tu saja sebab nak tengok-tengok apa yang ada dan dapatkan maklumat tentang tempat menarik di atas gunung sana, di mana maklumat ini boleh didapati di kaunter The Regency Jerai Hill Resort yang terletak di kaki gunung.  Dengan harapan balik sekali lagi buleh la bawak ahli keluarga yang lain bercanda ria di atas sana.  Lepas dah kautim-kautim dengan pakcik driver van kat situ rasa macam rugi pulak tak naik.   Buleh menggunakan kenderaan sendiri untuk menaiki Gunung Jerai tetapi jalannya agak mengerikan bagi aku la sebab terdapat banyak selekoh patah.   Lagi selamat kot naik van.  Tapi ramai juga yang naik dengan kenderaan sendiri.  Pilihan di tangan anda.  Sewa untuk naik dan turun dengan satu van ialah RM60 untuk satu van tetapi sekiranya penumpang melebihi 6 orang, pemandu akan mencaj RM10 untuk satu kepala.  Van dia, dia punya sukalah nak caj cemana kan, mak pun pasrah aja.  Kitorang ada menumpang satu family yg menyewa van untuk naik ke atas.  Jadinya tambang pergi balik aku dengan EnWTT ke Gunung Jerai pada hari kejadian ialah RM20 untuk kami berdua.  Perjalanan pergi dan balik masing-masing selama 25 minit.


Sejak Regency membangunkan penginapan di atas sana, boleh dikatakan suasana yang aku tengok berbelas tahun yang lepas berubah seratus peratus.    Memang sangat cantik tempat tuh, terkagum aku seketika dibuatnya.  Tapi kami duduk tak lama, sekitar setengah jam saja kerana pakcik driver van yang kami tumpang naik tu sudah memanggil-manggil untuk pulang ke destinasi.


Jadi hanya gambar-gambar yang dapat bercerita akan keindahan Gunung Jerai pada paras ketinggian 986meter dari aras laut.   Jommm tengok.



Penanda aras ketinggian
















Sejarah Gunung Jerai
 




Pemandangan indah dari atas Gunung Jerai, daerah Yan di bawahnya.

Sayup mata memandang sawah padi luas terbentang

Sungguh menawan kalbu..

Dan di bawah ini adalah sebahagian daripada pemandangan yang dapat dilihat di kawasan The Regency Jerai Hill Resort ini. Kalau berpeluang silalah datang melawat, sungguh tidak rugi.


Damai..

Tenteram..

Nyaman.


Dan ini antara penginapan dan kemudahan yang ditawarkan kepada pengunjung ke sana.


Ya, kemudahan wifi ada disediakan.  Senyum manis EnWTT adalah semata-mata perhiasan di situ.


Dewan untuk berkonvensyen bagi yang datang untuk berkursus, team-building atau sesuatu yang sepertinya.
..dan lagi pilihan yang ada.



Sebahagian penginapan

Lagi penginapan..

Lagi..

dan lagi.. ok yang ni menarik sebab berlatar belakangkan kaki Gunung Jerai.  Sawah padi luas terbentang
Kolam mandi jugak disediakan untuk yang mahu berendam.  Kolam dewasa dan jugak kanak-kanak.

Yang mau feeling-feeling omputis berjemur jugak disediakan tempatnya.

 
Dan yang paling menjadi kegilaan sudah tentulah tumbuhan berbunga serta orkid liar yang di tanam di sekitar kawasan ini.  Sangat cantik.  Bila sampai part bunga ni tetiba rasa macam dok kat obersi ko...

Bunga ni tumbuh banyak.  Sejambak besar.. mcm besar periuk 2 liter.  Cantik sungguh !

Lagi.. cantiknya !
  
yang ini agak keungu-unguan..

Ni bunga lain spesis.. macam bunga seri pagi

Pun taktau nama..


Cantiknya ciptaan Ilahi.. subhanallah !

Ni lagi... ya amponnnnn

kalau buleh dipetik bawak balik.. tapi sila tengok di bawah!


Ok sila jangan gatal tangan, kalau tidak sia-sia jer kena bayar denda !


dan.. pink karer ! mak rikeeeee... hadoiiii, memang tengok bunga pun boleh bikin meroyan!

dan ini spesis orkid liar yang ditanam. 
  
Eksotik sungguh...
 
lagi...

 
dan ini bunga di bawah pun ada tapi takde kalerful macam ni.  Baunya manis kepahit-pahitan.

dan lagi...  kecik jer bunga ni.  satu-satu tu ada la sebesaq kepala gores api.. eh mancis!



Apa maciam sikalang ?  Ada rasa mau pergi itu gunung ?  Ya, dipersilakan.  Pasti akan menjadi sebahagian kenangan manis dalam diari cuti-cuti Malaysia anda.    

Sekian, terima kasih.

 







6 comments:

Mariah said...

huih... promote baguih punya... tapi bunga-bunga tu memang cantik-cantik sangat...boleh masukkan dalam senarai tempat yang ingin dilawati :-)

Anonymous said...

kononnya satu lg tmpt bunga cantik cantik ialah FRASER HILL...-hull lady

Naja Naja said...

Mariah - tempat cantik, rasa tak bersalah sangat kalo promot bagus2 heheheh..

Kak Na - Fraser Hill dah macam tak best. Hari tu pi dok atas tu setengah jam saja. Maxwell Hill lagi menarik.. :)

NaharTinie said...

wei bunga last aku panggey bunga taik ayam pandu!
dah lama tak tgk bunga tu. cecantik la pic hang snap, pandai la hang... :)

marstories said...

wow..cantiknya gambo..pro nih! masa hang pi gunung jerai tahun 1997 tu aku pun ada kan? haha..kenangan.. :P

Anonymous said...

As'salam.
kak naja, nak mintak no hp ina tukang urut tu boleh dak?
mak saya duk cari tukang urut.

email saya mdhafiza@yahoo.com.

mintak tolong na.
Jasamu dikenang.

Terima kasih :P