Umum
mengetahui kot kereta-kereta konsesi untuk pegawai-pegawai kanan Kerajaan ialah
Inspira bagi menggantikan Proton Perdana satu ketika dahulu. Euww.. formal sangat la pulak. Okey, Boss akupun dapat satu. Aku cuma pernah tengok Inspira ni dari
jauh. Pastu tengok iklan kat TV masa ia
mula-mula keluar dulu. Perempuan
kebanyakan seperti aku tengok kereta,
memang betul-betul tengok kereta. Kereta
adalah sebuah kereta. Ada
stereng, ada tayar, ada pintu untuk keluar masuk. Ada kosyen.
Tau kat mana henbrek, tang mana nak masuk gear, kat mana nak tekan brek
kaki, tekan minyak, tekan clutch.
Sudah. Tak komplikatedpun. Kalau bawak kereta auto, ok lagilah tak payah
nak pikir panjang.
Boss aku
sama spesis dengan aku. Diapun tak pikir
banyak pasal kereta kot. Start enjin,
jalan. Pastu akhir-akhir ni macam banyak
sangat pulak mesyuarat tergempar yang dia kena hadir. Banyak kali juga jadi mesyuarat nak start jam 2.30 petang, emel panggilan
mesyuarat diterima pada jam 2.05 petang.
Bila jadi macam tu nak guna driver jabatan memang tak dapat la. Dan selalunya aku dengan berdedikasi sekali
akan mempelawa Boss aku ni untuk jadi driver dia. Menawarkan penyelesaian cepat daripada aku
sendiri yang gelabah dok telefon ke sana ke mari cari driver yang belum tentu
ada. P.A merangkap driver. Adalah beberapa kali aku hantar dia ke
mesyuarat di dalam kawasan Putrajaya ni.
Kalau luar dari Putrajaya ni tak dapatla aku nak tolong sebab aku ni
jenis yang kalau memandu ke Kuala Lumpur, papan tanda di kiri kanan jalan tu
macam tak wujud. Silap-silap haribulan boleh sampai Kedah. Gila menonong, sesat barat !
Dan aku selesa drive keta aku saja, sebab roh kereta tu dah bersatu padu
dengan roh ku, dengan kata lain sudah serasi gaya pemanduannya. Gitew..
hewhewhew.
Sehinggalah baru-baru ni, Boss aku nak hadir
seminar di PICC. Pagi-pagi sampai di pejabat teruslah terjadi dialog begini
:
“Naja, you hantar I ke PICC boleh tak ?
Pakai kereta I lah, kereta you susah nak keluar parking kan… “.
“Boleh boss tapi.. susah tak bawak kereta tu?”
“Mana-mana kereta auto sama je.. you pernah bawa mana-mana kereta Proton
kan” jawab bossku. Maka aku yakin lah
sangat nak drive balik keta dia tu nanti takdak la membawa masalah.
“OK boss, tapi macam ni hala pergi Boss bawak, hala balik takper saya
drive !” Tetiba aku pulak yang terbagi arahan. Drive balik tu maknanya drive sorang-sorang.
Aku memang
gayat sikit nak bawak keta yang tak biasa aku bawa, nak pulak owner dia ada
sekali. Mujur Boss aku setuju. Tugas aku pagi tu ialah ikut dia ke PICC, tinggalkan dia di sana, nanti
driver rasmi akan datang ambil bila sudah selesai. Kerja aku cuma bawa kereta tu balik ke
pejabat. Maka dengan senang hatinya masa
boss aku drive kereta tu pi PICC akupun tak tengok langsung cara dia memandu
ke, letak gear kat mana ke.. apa ke.. memang berpegang sungguh aku dengan
kata-kata bossku itew, semua macam alaa keta auto sama jer kan. Apa susah.
Maka bila
sampai jer ke PICC, aku mengambil tempat duduk driver. Selepas melambai-lambai kat boss dan dia pun
hilang dari pandangan aku, akupun memandu balik. Tiga meter bergerak rasa macam oiiii
beratnya. Tak smooth langsung. Tengok kedudukan gear dah ok, apa lagi yang
tak kena. Maka akupun tekan minyak lagi,
mengaum lagi. Ok dah gelabah sikit. Hala turun bukit PICC tu, ada deretan bas-bas
sedang parkir di situ maka ku selitkan kereta ke sana. Berhenti sat tarik nafas dan pikir lagi. Sambil membelek-belek gear, papan pemuka dan
sebagainya. Gila lawak. Sambil terngiang-ngiang di telinga kata-kata
hikmat boss ku. “Kereta semua sama
“. Tangan dah capai handphone tapi hati
masih terfikir-fikir perlukah aku telefon boss dan tanya “Boss, cemana keta
boss ni saya drive rasa berat gila.
Mengaum nak bergerak !”. Wajib
terganggu konsenstrasinya yang entah-entah sedang memberi ucaptama dalam
seminar di sana. Nak sms pun sama la
jugak kaedahnya, bila masa boss aku nak buka baca sms kat henpon dia.
Lalu akupun
mengambil keputusan untuk terus bergerak dengan enjin kereta yang terus mengaum. Bergerak dengan kelajuan 40km/j semua driver
kereta-kereta yang melepasi aku terpandang-pandang. Mungkin dalam kepala otak depa terpikir “Apa
pompuan ni sedang cuba buat?”. Bila ada
sedikit ruang aku ke tepi jalan berhenti dan ambil bau kalau-kalau ada apa yang
hangit ke terbakar ke.. hahaha.
Alhamdulillah, takdak bau-bau pelik maka selamatlah kereta boss aku dari
nak terbakar ke enjin nak meletup ke.
Lepas tu akupun call EnWTT dengan harapan beliau dapat menolong. Dan jelas sekali jawapannya sungguh tidak
membantu dalam saat-saat kecemasan.
“Alamakkkk.. saya pun tak pernah tengok interior
Inspira. Cemana nak tolong !”.
“Keta boss awak ? “.
“Saya tak tau boss saya pakai kereta apa,
kawan-kawanpun takdak yang pakai Inspira” jawapan EnWTT memusnahkan harapan aku
mencari talian hayat.
Dengan
jawapan EnWTT tu membuatkan aku kepanasan dalam kereta, ekon yang tadi boss aku
tetapkan pada suhu sejuk sampai nak datang balik asthma aku bertukar menjadi
hangat serasa dalam oven yang membakar.
Jadi akupun keluar dari kereta, berdiri di tepi jalan dan rasa macam
ingin menahan sesiapa yang memandu Inspira untuk meminta pertolongan. Malangnya daripada hampir 30 buah kereta yang
lalu lalang, tak terangkat pulak tangan aku untuk menahan. Maka aku bulatkan tekad, masuk balik dalam
kereta belek apa boleh dan akan ku try sampai berjaya. Apa nak jadi pun jadi lah… dalam kepala aku
takkan sampai nak meletup kot kereta boss aku ni, paling-paling kurang pun ada
part yang hangit dan berasap jer.. Positip kan minda mu okey ! Haha
Lalu akupun
bergeraklah balik perlahan-lahan ke pejabat.
Dalam 10 meter bergerak tu tangan aku ni menekan segala maknenek button
dalam kereta tu, cuit lah apa yang ada kat depan mata. Apa yang susah sangat dengan Inspira ni pun
taktau, padahal aku pernah je drive Nissan Navara seorang kenalan, auto
jugak takdelah susah macam ni sekali nak kenalpasti mana satu fungsi butang
yang ada dan macam-macam lagilah yang bermain dalam kepala. Dan akhirnya apa
benda ntah yang aku tekan-tekan ni tetiba pergerakan kereta rasa smooth
saja. Ok benda ni ada kat bawah belakang
stereng Inspira. Di kiri dan kanan dan
berwarna kelabu. Jangan tanya aku apa
namanya, haram la tak tahu. Yang penting
lepas tu dekat skrin di depan mata aku tu kedudukan gear yang dari tadi nombor
1 sudah jadi nombor 4 dan lepas tu 5.
Kena tekan-tekan pulak, auto pejadah ? Sumpah aku tak mau amik tau dah
yang penting boleh sampai pejabat. Maka
pemanduanpun menjadi smooth sehingga akhirnya aku sampai dengan selamat di
pejabat. Tarik nafas lega.
Selepas
lunch bila boss dah balik pejabat, aku ceritakan pada boss kejadian pagi
tadi. Ternganga dia. Hahaha. Lepas tu dia ajak aku pergi test-drive kereta
di kawasan bawah bangunan pejabat kami.
Pusing dua tiga kali, semua okey.
Dalam kereta tergelak-gelak kami
berdua. Akhirnya aku tau jugak masalah
tu berpunca dari tetapan gear yang tidak betul, dari elok-elok pemanduan auto
entah apa benda tertukar jadi manual.
Tak reti aku nak explain.
“Okey pun, lepas ni takdak
masalah kot you nak drive kereta ni..” kata boss aku.
Huhhh, aku ingat dia dah
bertaubat tak bagi aku pegang stereng kereta dia lagi. Jenis tak serik la boss aku nih. Hehehe.
“Lepas ni boleh la kita pergi
jauh sikit boss…” balasku takmau mengalah..
Konon macam champion sangat. Tih tih tih !
Beza antara papan pemuka kereta boss aku dan kereta aku. Mana sama. Memang logikla aku gelabah carik apapun tak jumpa. Gambar diambil dari carian google. |
No comments:
Post a Comment