Thursday, November 14, 2013

Cerita seram + rawak



Cerita seram.  Sebab hari ni Khamis, malam Jumaat.  Esok sudah Jumaat.  Kalau kat TV, wajib ada cerita seram di setiap siaran.


Mula-mula beranak kat Rumaisa dulu,  hari ke tujuh EnWTT terus bawak kami balik ke kampung untuk sesi berpantang.    Hari ke sembilan emak telah mengadakan majlis bercukur, akikah dan berendoi  tanda kesyukuran menyambut cucunya dari sekian banyak cucu yang beliau ada.  Sekarang ni cucu emak sudah 17 orang kalau tak silap aku.  Itu sebelah EnWTT lah.  Kalau cucu-cucu emak aku pulak sikit sahaja, baru ada 9 orang termasuk tiga daripadanya adalah anak-anakku.  Pasai kenduri akikah yang emak buat tadi, sungguh meriah sekali.  Habis sekampung dijemput emak untuk meraikan cucunya yang seorang ini.  Almaklumlah sudah 5 tahun ditunggu-tunggu akan kedatangannya, muncul jua cucu yang setiap hari tidak pernah gagal mendoakan kehadirannya nun di depan Kaabah sana. Syukur Alhamdulillah.


Berbalik pada hari kejadian iaitu hari kenduri, ramailah adik-beradik dan sahabat handai emak yang mai meraikan.  Lepas siap makan di luar depa masukla menziarahi aku dan Rumaisa yang sedang bersenang-lenang di bilik emak.  Balik kampung berpantang di sana bolehlah mengada sikit-sikit, semua benda orang buat bagi.  Nak makan orang tolong masak, nak mandi orang tolong jerangkan air, rebus daun-daun kayu segala.  Pakaian pun orang tolong basuh dan sidaikan. Berpantang di sini sorang-sorang jangan harapla nak merasa semua tu yer..  Tapi anak sulung jer la kot leh merasa semua tu.  Beranak sulung takde pengalaman jadi haruslah ada sesi terkial-kial dalam segala urusan, bulehla guna alasan takdak pengalaman.   Bila mai anak dua tiga kena la menyesuaikan diri dengan keadaan takkan semua nak tunggu orang buat apa semua bagi.  Sampai bila nak dok guna alasan tak reti, tak berani, seriau, takut itu, takut ini.


Sebab tu aku lebih suka berpantang di sini.  Berpantang di rumah sendiri, susah sikit takpa.  Renyah sikit-sikit kami laki bini hadap jer sendiri.  Lagipun jarak Putrajaya – Kedah kalau nak berkereta balik mak oiii hazab.  Nak naik flight macam tak sesuai, segala benda ko nak hangkut.  Kalau berkereta, 540 kilometer lebih nak duduk keras dalam kereta dah sampai nanti ko berjalanpun tegak-tegak mengalahkan Robocop.  Nak-nak pulak dengan perut baru lepas jahit lukapun tak betul-betul sembuh.  Sekali keta terjun lopak-lopak kecil atau berdesup melalui jalan yang tak berapa nak rata, memang separuh nyawa dibuatnya.  Rasa seperti roh kau sedang mengalir keluar dari badan dan pada masa yang sama tangan sedang menggapai-gapai untuk menangkapnya kembali.   Jadi kepada suami-suami di luar sana yang tak reti-reti sabar nak balik humbankan bini hangpa untuk dijaga oleh mak mentua or mak sendiri dalam masa berpantang, tolong pikir dengan lebih logik dan rasional sikit ye.  Jangan nak senang jer, atau dok pikir tak reti buat apa tak tau cemana nak buat tak reti itu tak reti ini, silalah belajar.  Kalau tak buleh nak pikir lagi, sila belah perut sendiri pastu jait pastu try drive kereta jauh-jauh tengok rasa cemana.  Akal yang Tuhan bagi melalui otak dalam tempurung kepala tu tolong pakai elok-elok jangan letak kat tempurung lutut pulak. Hmmm… tetiba buleh pulak seperenggan mak beremosi. Kakakakaka !  


Terkeluar sudah dari landasan mak nih, asal nak buat  cerita seram, meraban ke lain.  Takpelah yang tu sambung nanti, putus plak napsu aku nak menaip cerita seram ni. Hewhewhew..

No comments: