Monday, January 13, 2014

Bubur oat ayam

Rahman dah start makan macam-macam, jadi aku kena pelbagaikan resepi untuk dia.  Dah buleh makan nasik yg dimasak dengan agak lembut.  Hari tu pergi klinik untuk lawatan 7 bulan, nurse tanya aku resepi anak.  Aku sebut la satu-satu apa yang aku bagi Rahman telan termasuk la nestum.. Cerelac tu.  Sekali kena ceramah free.. buat apa bagi nestum.. masak la bubur bla bla bla bla makanan berkhasiat bla bla bla bla buat sendiri bla bla bla.  "Kita dulu kecik-kecik pernah makan nestum tak ?" soalan cepuemas puan jururawat yang berdedikasi.  Entah la aku tak ingat, penah ke tidak.. tahun 1978 aku umur baby-baby rasanya time tu mak aku tak kenalpun Nestum ka apa segala bijirin segera nih..

Nurse membebel kat aku macam la 24/7 aku suap anak dengan Nestum saja.. !

Ini resepi terbaru, ayam oat yang aku belajar dari bibik Sumini. Ya, pujian harus diberikan pada Sumini binti Pitono Waji, bibik kami yang baru.  Kalau nak harap aku bereksperimentasi dengan oat ni, seingat aku dari zaman tak baligh sampai la ni memang aku reti tuang susu, campur dengan buah potong jer dlm oat untuk mempelbagaikan rasa oat yang asalnya sungguh la tak sedap mana pun.  Bibik kata ini resepi Arab Saudi sana masa dia bekerja di sana.  Ternyata sedap.  Resepi ringkas ini bukan takat sesuai untuk baby jer.. mak baby ayah baby dan adik beradik baby pun buleh telan sama.  Rasanya memang sedap.  Yang geli makan oat sebab rasanya liat bertali-tali (oat+susu) pun mungkin akan menggemarinya.  Aku share di sini untuk ibu-ibu yang mau mencuba, atau sesiapa saja..

Bahan :
Isi ayam dalam seketul, dicincang halus tumis bersama bawang merah 2 bijik potong kecik-kecik. Bila dah separuh masak, masukkan sebijik tomato yang dicincang.  Goreng sampai bau sedap.  Lepas tu masukkan air seliter, masukkan oat segenggam kacau pelan-pelan sampai mendidih.  Perisakan dengan sedikit garam sesuai tahap kemasinan yang diinginkan.  Buleh tutup api.  Hidangkan panas-panas.  Hasilnya..

Bubur oat dengan ayam.


Pemakan bubur yang berjaya. Rahman.  :)




2 comments:

emak. bukan penari tiang said...

Comey rahman

ha ni mcm sup harira kat arab sana. tumih dgn minyak sapi buh sapi sehiris dua pun buleh. Omg sedapnya.

Naja Naja said...

Terima kasih mami bukan penari tiang!

harira tu oat ka rai ? tp serious sedap rai oii.. awat umoq 36 baru ku tau resepi ni.. hehe