Tuesday, August 26, 2008

Ibu.. Ibu.. Engkaulah Ratu Hatiku...

Inilah emak aku, namanya Haznah binti Hassan, umur dah 53 tahun.. ( semoga emakku dan emak kawan2 dan semua emak2 di dunia ini dipanjangkan usia dan diberkati kehidupannyer oleh Allah Taala setiap saat dan minit bergerak.. ) Hari ni dah masuk minggu ke 6 aku tak jengah balik kampung... tak sabar2 nak tunggu wiken ni untuk mula bercuti.. sambut Merdeka kat kampung lepas tu buleh pulak sambut puasa bersama2 di kampung.. Besttttttttt nya!! Oh ye bukan aku saja yg rasa best... Zikri pun!

Sebab bila balik kampung, Zikri pun bley jumpa dengan emaknya jugak. Ini yang untungnyer kawin dgn orang2 dekat.. Dan betoilah segala yang ditakdirkan Allah tu ada sebab musababnye. Sebab sudah menjadi rutin kami bila balik kampung, masing2 akan duduk kat umah mak sendiri smp la habis cuti. Kalo seminggu bercuti.. seminggulah memasing dok umah mak sendiri, bertandang ke umah mentua pun sempat lah tido semalaman lepas tu masing2 balik duduk bawah ketiak mak. Kalo lama bercuti, kekadang jer keluar dating pepetang minum2 kat pekan kecik di daerah kami pastu balik umah memasing. Dulu emak2 kitorang cam peliklah.. Apa kes bebudak nih duduk tak macam orang.. tetapi lama2 semua sudah biasa dan rasanyer emak aku dgn emak Zikripun suka keadaan sekarang.. Dan kamipun tetap bahagia... takde masalah rumahtanggapun. Muakakakaaka!

Bukan apa, time balik kampunglah peluang keemasan untuk berdamping dengan emak sepuas2nyer.. tak kira lah aku @ dia. Jadi kami mengambil peluang ini semaksimum yang boleh kerana masa bersama emak itu ibarat emas.. malah lebih berharga dari emas maupun segunung intan permata. Tak inginlah aku menukarkan ia dengan apapun di dunia ini.. Huhuhu. Syahdunye! Sekali lagik aku ingin menegaskan bahawa kawan2 yg dok dekat dgn emak atau yang tinggal bersama dengan emak itu adalah insan yg paling beruntung sebab hari2 bley merasa kasih sayang emak secara live – ibarat bersiaran secara langsung menerima kasih sayang emak.

Dan, tadi masa cek emel aku terjumpa puisi ni yang tak tau sapa penulisnyer.. sungguh la tersentuh hati dan nurani ku... menusuk jauh ke dalam jiwa nak plak berkebetulan baru je dok tulis pasal emak.


Orang kata aku lahir dari perut ibu..
Bila dahaga, yang susukan aku.. ibu
Bila lapar, yang suapkan aku..ibu
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ibu
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Bu!

Bila bangun tidur, aku cari.. ibu
Bila nangis, orang pertama yang datang ..ibu
Bila nak bermanja… aku dekati ibu
Bila nak bergesel… aku duduk sebelah ibu

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu
Bila nakal, yang memarahi aku… ibu
Bila merajuk… yang memujukku cuma..ibu
Bila melakukan kesalahan… yang paling cepatmarah..ibu

Bila takut… yang tenangkan aku.. ibu
Bila nak peluk… yang aku suka peluk..ibu
Aku selalu teringatkan ..Ibu
Bila sedih, aku mesti talipon… Ibu
Bila seronok… orang pertama aku nak beritahu… Ibu
Bila bengang.. aku suka luah pada ..Ibu

Bila takut, aku selalu panggil.. “ibuuuuuuuuuuuuu!"
Bila sakit, orang paling risau adalah ..Ibu
Bila nak exam, orang paling sibuk juga Ibu
Bila buat hal, yang marah aku dulu..Ibu
Bila ada masalah, yang paling risau.. Ibu
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Ibu
Yang selalu masak makanan kegemaranku. . Ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, Ibu
Yang selalu berleter kat aku.. Ibu
Yang selalu puji aku.. Ibu
Yang selalu nasihat aku.. Ibu

Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Ibu
Aku ada pasangan hidup sendiri
Bila seronok… aku cari pasanganku
Bila sedih… aku cari Ibu
Bila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal… aku ceritakan pada Ibu

Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat Ibuku
Bila nak bercuti… aku bawa pasanganku
Bila sibuk… aku hantar anak ke rumah Ibu
Bila sambut valentine… Aku hadiahi bunga pada pasanganku
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan SelamatHari Ibu
Selalu… aku ingat pasanganku
Selalu… Ibu ingat kat aku
Bila..bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. aku nak talipon Ibu
Selalu… aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk Ibuku

Renungkan:
Dulu Ibu kata:
"Kalau kamu sudah habis belajar danberkerja…

bolehkah kamu kirim wang untuk Ibu?
Ibu bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan puncukuplah”.

Berderai air mata.
Hari ini kalau Ibu mahu lima ratus sebulan pun aku mampu.
Aku boleh kirimkan.
Tapi Ibu sudah tiada.
Ingatlah pengorbanan ibuuuuu….

3 comments:

yati risma said...

syahdunya...rasa mcm nk balik kg sekarang jugak....uuuwwwaaaa...

TiNiE said...

najaaa...mak hang mcm koyak tempek muka hang laaaa...tahniah!!!

naja said...

i. ris - jom pakat2 balik kg ujung minggu nih, gaji dah dpt.. hehehehe.

ii. tini - jenuh aku dok memikir apa tu koyak tempek.. haru gak muka terkoyak2 nih.. last2 baru faham. saling tak tumpah ye ? tq. hehehe. i laikkkkkk!