Thursday, September 25, 2008

Tragedi Kek Yogurt Pisang

Hari Sabtu baru2 ni, aku try nak buat kek... mmg semangat habis sebab ini kali pertama dalam hidupku setelah 30 tahun... aku nak buat kek sendiri, cam baru ada keinginan dan kemahuan.. selalunyer kemahuan lebih terarah kepada pandang2 and jeling2 kek dalam cermin kat kedai kek jer.. Hehehehe

Langkah pertama sudah bermula bila berjaya membeli mixer, langkah kedua dengan penuh lemah gemalai mengatur langkah ke kafur, alamanda utk membeli barang2 utk buat kek .. walo malas tahap kronik tp aku berjaya gak la beli tepung naik sendiri.. esen vanila.. yogurt dan jugak pisang ( sebab nak buat kek yogurt pisang), dan juga butter, walo pada mulanyer aku agak konpius apa beza butter, keju, marjerin, planta. .dorina.. daisy. hai dkt setengah jam jugak dok belek benda2 ni saja.. isk isk! langkah seterusnyer bila abis shopping terasa penat.. balik tido dulu.

Malam tu dalam kul 11 selepas keadaan senyap sunyi, mulalah aku usung segala mixer dan barang2 ke dapur.. sesambil pasang mixer sesambil tangan dok pegang resepi kek yg aku amik dari manual periuk nasik elektronik ala2 'fuzzy logic' tajuk panasonic.. yg ada menu leh bakar kek tuh. hihihi. pomotssss! langkah pertama masukkan butter 120gram..ayarkk aku xde food scale tuh.. masa nak beli kat kafur td habis la pulak, jd aku kerat dua butter ketul tu sebab berat dia 240 gram... heehehe satu perkiraan yg bagus.. terasa cam sungguh cerdik la saat tu. pastu gula 140gram.. lg satu haru.. jd aku mengagak2 jer la berat gula tu lebih kurang berat butter td.. dalam menu ckp putar gula dgn butter 5 minit smp jadik kembang+ putih+ ringan.... selepas 15 minit pukul, aku tgk gula masih belum hancur... baru teringat patutnyer pakai la gula kastor yg halus tu kan, baru la cepat kembang.. nak plak gula kat umah aku sumer aku sumbat masuk bagian sejuk beku kat esbok takut dihurung semut... ayarkkk, patut la gula lambat hancur. setelah berhempas pulas akhirnyer dkt setengah jam gak baru la kembang bahan2 tadi.. hatipun mula la berbunga2.. masa tu dah dkt kul doblas.

Pastu langkah seterusnyer masukkan tepung naik sendiri 240 gram... Time ni akupun bingung2.. ditambah dgn mengantuk sama dok pikir banyak mana la amaunnyer tepung 240gram td. Pastu terpandang lak lebihan butter yg 120gram td.. Oooo kalo 120gram besar tu, 240gram mesti la 2 x ganda besar butter tu... Jadi akupun amikla secawan setengah tepung tu lalu masukkan dalam adunan tuh... Pastu tuangkan pisang dan jugak yogurt sekali dan putar lagi hingga sebati. OK dah komplit semua, sapukan butter td kat periuk pastu masukkan bahan2 td dan tunggu sehingga 55 minit.. Sesambil dok tunggu kek masak akupun pegi la lipat2 baju, kemas umah bagai....

Cukup 55 minit.. tingggggggg! loceng maut pun berbunyi.. berdebar2 nak tgk rupa bentuk kek aku... bukak la tudung periuk dgn penuh semangat... dalam kepala dok imajin yg kek aku tu nanti akan jd cantik, gebu, kembang dan mempunyai rupa paras yg sungguh ayu la. Sekali..... taraaaaa. Huhuhuhuu. Tahap ketinggian kek tu sama jer masa aku mula2 masukkan bahan2 td.. Rapat je. Punah ranah impian. Terus telangkupkan dalam pinggan pastu mula la dok buat postmortem kat atas kek tu.. belek pi belek mai, baru la terjawap, agaknyer kek aku tu kekurangan tepung sebab masa dok sukat tepung tu aku tak ikut berat, tp ikut cam amaun dia sama besar dgn butter 120gram tuh.. Chehhhh.. apalahhhhh!

Kesimpulannyer kek tu aku dgn Zikri makan sorang sepotong.... sedap gak rs cam ala2 lepat pisang gitu.. pastu terdampar beberapa hari takde sapa layan. Last semalam aku nak amik gambar boh dalam blog ni tgk2 Zikri dah campak masuk tong sampah... tapi Zikri cam biasa bagi moral sapot yg sungguh jitu " xper lepas ni awak buat lagik mesti jadik..." heheheh huhuhuhu hohohoho.

No comments: