Wednesday, November 12, 2008

SPM dan Fini...

Hari ni 12 November 20008, maknanya sudah dua hari adik aku Fini menduduki peperiksaan SPM. Peri pentingnya peperiksaan ini seperti yg kita semua sedia maklum akan menjadi tapak mula hala tuju pelajar2 ini pada masa hadapan setelah 2 tahun menimba ilmu di sekolah menengah selepas berakhirnye peperiksaan PMR sewaktu di tingkatan 3. Yang dpt keputusan cemerlang insya allah akan berjaya menjejak kaki ke mana2 universiti berprestij di dalam atau luar negeri. Walau bagaimanapun bagi yang kurang cemerlang dari segi akademik... masih ada banyak peluang dan ruang untuk mereka melakar dan mencorak masa depan masing2.

Aku rs adik aku Fini ni tergolong dalam pelajar yg kurang menyerlah dalam bidang akademiknye.. Selalunya result exam cukup2 makan... Kalaupun ada A hanya beberapa subjek, pendek kata resultnya sungguh majmuk dengan semua pangkat dari A smp E pun ada. Puas emak menasihat suruh mengaji.. bukan emak je.. aku, kakak aku pendek kata kalo ada peluang jer mesti suruh dia rajin2 baca buku. Tapi macam tu jugaklah.. kalo rajin bacalah buku sejam dua lepas tu akan dibantai tido smp dua tiga jam.. pendek kata, mengantuk, pening kepala.. blur selalu menjadik alasan... itu kalo datangnyer rajin.. kalo tak rajin, 2 minggu cuti sekolahpun jarang sangat dibelek-beleknyer buku. Tapi emak aku seorang yang positif, katanya mungkin kemampuan minda adik aku dalam akademik setakat itu saja.. mungkin minatnya lebih kepada subjek2 kemahiran. Lagipun bukan semua orang cemerlang akademik boleh berjaya hidupnya nanti. Ada yang kecundang di tengah jalan.. bermacam2 faktor, kata emak sambil memberi beberapa contoh terdekat. Dan ramai jugak yang tidak berapa 'menjadi' dalam akademiknya mampu menjadi insan berguna. Jadi emak mengambil keputusan tidak mahu menekan Fini sesangat untuk menjadi student cemerlang akademik. Apapun, dia tetap adik bongsu kami sekeluarga, dan anak bongsu emak.

Sokongan emak dan kami semua terhadap Fini ni memang marvellous dalam semua bab... masa, kewangan, sokongan moral mmg tak pernah padam, apatah lagi memanjatkan doa memohon keberkatan dari Ilahi. Sebagai seorang ibu, begitulah selayaknya emak memainkan peranannya.. walau apapun dan walau siapapun anaknya, doa dan harapan sentiasa dititipkan. Nak apa saja buku rujukan, emak akan sediakan duitnya. Begitu juga kami yang kakak2nya.. sebut apa saja keperluan, Insya Allah akan diusahakan, tak pernah la cakap takde duit. Harapan cuma satu, semoga tiada kekurangan yang membantutkan usaha-usahanya untuk memajukan diri ke tahap yang lebih baik. Begitu juga dengan kemudahan untuk dia ke sekolah. Duit belanja seharian Fini ke sekolah memang tak pernah kering.. malah agak mewah kalau dibandingkan dengan rakan2 sedarjahnya. Kalau kami dulu pegi sekolah yg jauh 10 kilometer tu mengayuh basikal di celah panas dan hujan, zaman Fini ke sekolah, kemudahan pengangkutan meningkat setahap.. emak belikannya motor. Akupun sokong dibelikan motor kerana tempat sekolah Fini tu nak melaluinye terpaksa ikut jalan2 yg kiri kanan sepanjang2 perjalanan dengan kebun getah.. hutan. Kalau Fini naik basikal melalui jalan itu dalam kelam2 Subuh, sudah pastilah hati emak tak akan tenang.. nak pulak dengan pelbagai cerita menimpa anak2 gadis kebelakangan ini yg sadis2 belaka..
*** Jadi, kepada Fini.. kalo terbaca blog ni.. anggaplah bahawa kami semua sentiasa menaruh harapan agar Fini dapat buat yg terbaik untuk diri Fini sendiri. Pendek kata, kalau mahu berjaya.. usaha sepanjang hayat mesti ada. Azam bukan hanya bermusim. Yang penting matlamatnya untuk menjadi insan yg berguna kepada agama, bangsa dan negara juga kepada masyarakat. Dan mampu membalas jasa dan penat lelah emak yang telah memberikan seratus persen komitmennya kepada Fini tanpa pernah gagal walaupun sekali.
Chauuuuuuu... !!

No comments: