Monday, November 9, 2009

Mangifera Foetida Lour - Buah Yang Menimbulkan Keceriaan?



Sapa ada kenal buah ni ? Kalo dalam bahasa saintifiknye Mangifera Foetida Lour.. nama macam artis terkenal.. hikhik! Pada hakikatnye ia adalah sejenis buah yang berbau kuat smpkan kaitan persaudaraan pun dipinjam dari nama buah ini, tak lain tak bukan ialah buah bacang! Bau-bau bacang.. memperihalkan keakraban talian persaudaraan yg tak jauh dan tak dekat.

Aku nak share info ini bukan pasal buah bacang tapi pasal efek dari buah bacang yg aku rasa mungkin secara kebetulan ataupun untuk menentukan kesahihannye kenalah berulang kali melakukan eksperimen ini yang dipanggil eksperimen keceriaan..

Selalunya rutin harian aku akhir2 ini dipenuhi dengan letih lesu.. letih fizikal dan mental. Dtg keja berkeluh kesah sementara nak smp office.. Semuapun mungkin faktor2 aku yang sedang bermuatan berat. Jadi satu pagi tu smp office terus terjah pantry, tengok kat atas meja terdampar 2 biji buah bacang. Apa lg amik pisau terus la kupas kulitnye... dan ngap ngap ngap sebijik.. pendek kata sarapan pada hari itu adalah dengan sebijik buah bacang yang sedang2 masaknye.

Setengah jam selepas itu aku rs cam hepi lain macam.. cam ada rasa ceria di hati.. ceria tak pasal2.. cam tiba2 penuh dengan rasa gembira jeee.. Ku kabarkan pada kak Rose dan Kak Aiziah teman seperjuangan yang selalu berkecimpung dlm pantry pepagi. Memasingpun rasa teruja. Namun kerna hanya sekali ku telan, tak pastilah kesahihahnyee.. Mungkin kena cuba banyak kali. Yang pasti, office hour pada hari tu berlalu dengan penuh ceria sekali. Mungkin dlm buah bacang itu ada bahan yang meransang hormon Endorphine dalam diri kita yang umum mengetahui bahawa hormon ini akan menimbulkan rasa ceria, gembira dan hebat. Secara tak langsung bila hormon Endorphine sudah meningkat.. ia akan memerangi hormon2 Cortisol yang memberi rasa duka dan tertekan!

Wadohhh. citer pasal hormon plak dah...


3 comments:

TiNiE said...

sungguh haih..
aku ingat pelakon filem sepanyol ka nama kayak gitu..heheheh buah bacang rupernyer...

alladiin said...

buah bacang klu makan kat dlm LRT waktu puncak penuh...kompom akan membuatkan kita popular...

Naja said...

tini - Sedap woo tini! sesedap nama glemernye!

alladiin = bro kalo lu buat dulu, kompom ada pengikut pas nih!